Biblioteket i Sjövik

Biblioteket ligger i gamla stationshuset mitt i byn. Det är ett bibliotek som ska erbjuda medier och verksamhet utifrån lokala invånares önskemål. Det betyder att DU har stor möjlighet att påverka bibliotekets utformning. DU kan också arrangera föreläsningar och annat på biblioteket. Läs dagstidningar  tex. Göteborgs-Posten, Svenska Dagbladet mfl. helt gratis med hjälp av ditt bibliotekskort. 1700 tidningar från hela världen. Läs mer här.

biblioteket

Öppettider:

Tisdagar kl. 16.00 -19.00  med bemanning.

Du kan få tips om böcker, reservera böcker eller ställa frågor. Du kan registrera dig till Meröppet.

Meröppet

Onsdagar- söndagar kl. 7.00- 21.00 Meröppet utan personal

Meröppet innebär, att du som är över 18 år, kan komma in på biblioteket med hjälp av ditt lånekort och din pinkod. Ett lånekort är gratis. Du behöver visa legitimation. Du kan använda och låna av allt i biblioteket.

Totalt är biblioteket tillgängligt 73 timmar i veckan. Det är det minsta biblioteket i Sverige med Meröppet.

Du kan ordna möten med din förening, arbeta eller studera, läsa sagor för barnen eller sitta ner och läsa senaste numret av en tidskrift. Dessutom låna och lämna tillbaka i självbetjäningsautomaten.

IMG_0205 Du vet väl att du kan låna om och reservera på nätet Bibliotek.lerum.se (via ditt lånekort kan du läsa dagstidningar från hela världen gratis).

En iPad för katalogsökningar kommer snart att finnas.

Utbud

Barnavdelningen

Eftersom det är viktigt att satsa på barnen har barnavdelningen en central placering i biblioteket. Där hittar du bilderböcker, läsa lättböcker, kapitelböcker, hästböcker, ljudböcker och mycket annat.

I barnavdelningen finns också en föräldrahylla.

biblioteket3

Vuxenavdelningen

Du kan låna romaner och deckare. Spelfilm, dokumentärfilm, tidskrifter och ljudböcker. Faktaböcker om trädgård, kokböcker, resehandböcker och lokal litteratur om Sjövik för att nämna något.

Läsa på olika sätt

Har du ett läshinder så finns det talböcker, det vill säga böcker inlästa av Myndigheten för tillgängliga medier MTM. Det finns också lättlästa böcker för vuxna och böcker med extra stor stil.

”Det lilla biblioteket med det stora utbudet”

Biblioteket är litet, 94 kvadratmeter, och det betyder att utbudet är begränsat men du kan beställa från de andra biblioteken i Lerums kommun. Sök i katalogen bibliotek.lerum.se

Beställ det du vill ha och få det levererat till Sjövik. Att reservera kostar inget.

Du kan också fjärrlåna böcker från något annat bibliotek i Sverige och då kostar det 10 kronor. Du hämtar din beställning i Sjövik.

Arrangemang

”Vad gör din granne” är en populär föreläsningsserie där en invånare i Sjövik berättar om något spännande och överraskande som de arbetar med.

biblioteket2

Ytterligare arrangemang förekommer regelbundet. Håll koll i Lerums tidning på Föreningen Sjövik och Lerums biblioteks Facebooksida samt på affischer runt i byn.

På gång

Biblioteket kommer under våren att anslutas till fibernätet och då erbjuds fritt Wi-Fi.

Röster från användarna/besökarna om Meröppet

Förskolan ”dagis”: ”Underbart att nu kunna gå till biblioteket med barngrupper på tider som passar oss. Vi brukar gå med 4 i taget. Vi lånar och läser. Många barn vet inte att det finns ett bibliotek och inte heller vad man kan göra på biblioteket. Vi känner att vi verkligen behövs som vägvisare till biblioteket och till läsning”

”Härligt att nu få möjlighet att använda biblioteket. Tidigare hann jag aldrig eftersom jag jobbar i Göteborg och inte är foreningensjovik.se förrän sent”

”Skönt att kunna hämta reservationer på annan tid än öppettid. Livet blir mindre stressigt”

”Vilket fint förtroende att få använda biblioteket på egen hand”

”Så roligt att man satsar på biblioteket i Sjövik, med självbetjäningsautomat och all teknik”

”Jag går till biblioteket på Meröppettid men också på vanligt öppethållande på tisdagar”

Lokalt engagemang

Det lokala engagemanget är viktigt. Evi Lillemägi bidrar med sin tid som volontär på biblioteket varje tisdag. Det är mycket uppskattat

Vi har fått en gardin och kuddfodral och inramade foton från gamla Sjövik av en biblioteksbesökare.

Invånare i Sjövik bidrar med sin medverkan i ”Vad gör din granne”

Vad finns mera

I biblioteket finns en hjärtstartare och en kopieringsmaskin.

biblioteket4

Har du synpunkter och tankar om biblioteket så kontaktar du personalen.

Heidi Carlsson Asplund

Telefon 0302- 52 14 77