Sjöviks Samhälle

sjovikssamhalle
Vid Sjön Mjörns västra strand ligger Sjövik som är ett litet men växande samhälle. I dag är vi 1412 invånare (2016). Närheten till Göteborg och Alingsås och landsbygdens alla fördelar gör Sjövik till en attraktiv plats att bo på och en trygg miljö för barnen att växa upp i. I Sjövik finns förskola och skola till och med årskurs 5 samt fritids. Efter femte klass blir det en busstur till Gråbo där det finns tre skolor att välja mellan.
Sjön Mjörn med sina 52 öar är en mycket vacker sjö med ett rikt fiskliv men vill du fiska fordras det ett fiskekort. De många små öarna i Mjörn är lätta att ta sig till med båt. Ångbåten Herbert från Alingsås gör båtturer på Mjörn och har en egen brygga vid Sjöviksgården. Mjörn erbjuder många fina badmöjligheter. Prästens Brygga heter den kommunala badplatsen som har både sandstrand, klippor och en badbrygga.

Sjövik har en affär, det är Hagströms Lanthandel vid väg 190 intill Östad byväg. Vi är glada att vi har en mjölkbonde i Sjövik, den enda kvarvarande mjölkbonden i hela Lerums kommun. Vid lanthandeln finns också en bensintapp. Det finns många fler företag etablerade här och ett rikt föreningsliv. Du hittar dem till höger här på hemsidan.

2 3

Hästintresset växer i Sjövik och de fina ridvägarna är många. Ridning är tillåten på det 2,5 km långa belysta motionsspåret. Något vi är stolta över är att vi har Lerums största paddock och den drivs av Sjöviks ryttarförening.

lekplatsFör de små barnen finns fina lekplatser och den nybyggda lekplatsen centralt i Sjövik är särskilt anpassad för barn med funktionsnedsättning. Möjligheten till olika idrottsaktiviteter är stor. Här finns bland annat en idrottshall, fotbollsplaner och motionsspår. Under vintern används motionsspåren flitigt av skidåkare som uppskattar att det är belyst då dagarna är korta.

Under 2018 hände en del i Sjöviks samhälle. Tre tvåvåningshus med
30 lägenheter stod inflyttningsklara och Sjövik fick många nya invånare. Mitt emot dessa hus och utanför Sjövikslokalen invigdes i våras en Multiarena med fin belysning för att den också skall kunna användas på kvällarna. Samtidigt invigdes en gång och cykelbana med belysning som går från skolvägen upp till väg 190. Nu har skolbarnen tre möjligheter att ta sig till och från skolan. Antingen med buss, eller via skolvägen som är en belyst gång och cykelväg genom skogen eller via den nya gång och cykelvägen som gör det säkert att ta sig ända nere från samhället upp till väg 190.

Risveden Terräng startade 2011 och är ett av Västsveriges största, tuffaste och brantaste terränglopp. Det är känt för sina backar, sjöar och gåtfulla natur och ligger i naturreservaten Risveden och Rammdalen. Risveden Terräng arrangeras av Sjöviks Sportklubb och har sedan premiäråret gått från 534 startande, fördelat på tävlings- och promenadklass, till 991 startande 2015. Första upplagan av Risveden Terräng Vinter arrangerades 2014. www.risvedenterrang.se

Östad by

Från början låg samhället uppe vid väg 190 och hette Östad by och bestod på 1600-talet av 13 gårdar. I Hembygdsstugan finns en tavla målad av Eskil Nordström. Den ger en uppfattning av hur byn såg ut i äldre tider. Namnet Östad använd fortfarande t.ex. heter kyrkan ”Östad kyrka” och skolan ”Östad skola”. Den gamla röda skolbyggnaden togs i bruk 1855.

6

Hagströms lanthandel invigdes 1905 och är en gammal anrik affär där man fortfarande handlar över disk. Affären ligger uppe vid väg 190 intill Östad byväg. Vid lanthandeln finns även en bensintapp.

Sjöviks stationssamhälle

8

Sjöviks station med Stationshuset till vänster

Tätorten Sjövik består av Sjöviks stationssamhälle och den forna centralorten Östad by. Nere i Sjövik fanns inte mycket bebyggelse i början på 1900-talet men det fanns en stor gård som hette Sjöviks Gård (I dag Klaradals kloster). När Västgötabanan (VGJ) och ett stationshus byggdes 1900 började samhället växa. Järnvägssträckan från Göteborg till Sjövik lades ner 1967 men tåget fortsatte att gå mellan Sjövik och Skara. 1970 lades även den sista delen av järnvägen ner.
1902 byggdes Sjöviks första affär som låg på Sjöviksvägen 3. På andra sidan gatan byggdes 1913 en ny affär som fick namnet Sjöviks Handel. Den affären var verksam fram till 2016 då den lades ner och det istället byggdes lägenheter i huset. Sjövik fick sin andra affär 1905 då Hagströms affär invigdes och är nu Sjöviks enda affär.
Finns intresse att informera sig mer om Östad by och Sjöviks stationssamhälle har Östad Hembygdsförening en skärmutställning och en broschyr som berättar och man kan även boka sig för en guidad vandring i grupp.

Lite mer om Sjövik:

*Röstberättiga 2018: 1143 personer (personer över 18 år)
* Valresultat 2018:

* Befolkningsmängd 2017: 1582 personer
* Befolkningsutveckling Sjövik 2005-2017: en ökning med 250 personer

Sjöviks bibliotek
Vi har ett eget bibliotek som dessutom är Sveriges minsta bibliotek med Meröppet. Meröppet innebär att man loggar in sig med sitt lånekort + sin pinkod och kan därmed använda biblioteket utan att personal är på plats. Öppethållandet har ökat från 3 timmar till 73 timmar i veckan. Hjärtstartare finns tillgänglig på biblioteket.
Biblioteket i Sjövik: www.bibliotek.lerum.se

Klaradals kloster
2007 fick Sjövik ett kloster när Klaradals kloster flyttade från Rävlanda till gamla Sjöviks Gård som senast använts av Frälsningsarmén som sommarhem. 2010 invigdes en ny byggnad bestående av kapell och kloster och en gästverksamhet startade.
Klaradals Kloster: www.klaradalskloster.se

Equmeniakyrkan
I Sjövik finns också en Missionskyrka som sedan 2011 egentligen heter Equmeniakyrkan. Kyrkan ligger i början av Östad byväg och har anor från 1800-talet.
Missionskyrkan: www.equmeniakyrkan.se/sjovik

Sjöviksgården
Till Missionskyrkan hör Sjöviksgården byggd, 1939-1940, och som ligger vackert vid sjön Mjörn. Sjöviksgården används främst som läger och kursgård för ungdomar. Men alla är välkomna att ta en promenad i den vackra naturen och kanske även ett bad. Det är också här som ångbåten Herbert har sin båtbrygga och lägger till under sommaren.
Sjöviksgården: www.sjoviksgarden.nu

Östad Kyrka
Utmed väg 190 i bortre ändan av Östad byväg ligger Östad Kyrka med sin fina kyrkogård. Kyrkan har brunnit flera gånger och senast 1945. 1946 stod den nuvarande kyrkan färdigbyggd. Många inventarier gick förlorade vid branden 1945 men dopfunten, altartavlan och predikstolen kunde räddas.
Östad Kyrka: www.svenskakyrkan.se/storalundbyostad

Förskola/ Skola
I Sjövik finns tre dagmammor, förskola och skola upp till och med femte klass samt fritids. Skolan och fritids ligger bortanför Östad kyrka utmed väg 190. Inom skolans område finns en idrottshall och bakom den en fotbollsplan samt Sjöviks stora paddock för hästar. De två förskolorna ligger nere i Sjövik och heter Björnen och Björkhyddan.
www.lerum.se/Skolsidor/Ostads-enhet/Ostad/ostad_skola/

Länk till Lerum Kommun: www.lerum.se