Årets Sjövikare 2016

Heidi Carlsson Asplund utsågs till Årets Sjövikare.
heidi

Fotograf Stefan Samuelsson

Vi känner Heidi som den bibliotekarie som sköter biblioteket i Sjövik och som gjort det möjligt för oss att låna böcker här vid Bohlins torg. Det är en god service att i vår eget samhälle enkelt få låna en bok, ljudbok eller film, utan att ta bilen till Lerum. Att kunna slinka in när man ändå är ute på promenad eller cykeltur. Dessutom att biblioteket är tillgängligt även när ingen personal finns på plats genom ”Mer öppet” där vi själva kan komma in och låna en bok genom ett kort och en kod.

Men det räcker inte med det. Heidi har också tagit initiativ till att biblioteket blivit ytterligare en samlingsplats för hela bygden. En samlingsplats är viktig för att vi ska kunna lära känna varandra bättre. Föredragen ”Vad gör din granne?” har varit populära, där någon person i Sjövik får berättar om sitt liv och vad man sysslar med. Något som fört oss närmare varandra. Därför kan vi utan att skämmas överlämna blommor till årets Sjövikare Heidi Carlsson Asplund.