Årets Sjövikare / Årets bild

Sedan 2003 har Föreningen Sjövik utsett en person i Sjövik till Årets Sjövikare. Man har haft intentionen att tacka och uppmuntra den personen för hennes eller hans insats och betydelse för Sjövik. Det har också varit positivt om årets pristagare har bidragit till att Sjövik blivit uppmärksammat även utanför bygden.

Tage Sundvall

Tage S

Tage var en central och omtyckt person i Sjövik och den första som fick priset Årets Sjövikare.
Tage kunde tyvärr inte ta emot priset på Sjöviksdagen på grund av sjukdom utan fick priset vid ett senare tillfälle. Tage gick bort 2004.
Fram till sin pension omkring (1987-1988) drev han lanthandeln ”Sjöviks Handel” som var en mycket omtyckt och välbesökt affär.
Tage ville göra det fint i Sjövik och det gjorde han bl.a. genom att samla upp skräp, klippa gräsmattor och planterade blommor runt stationsplan och andra centrala platser i Sjövik. Han satte också upp anslagstavlor och egenhändigt målade ”Välkommen till Sjövik” skyltar på de två infarterna till samhället.

I samband med sin pension samlade Tage ihop en grupp människor som var intresserade av att hjälpa till att göra något för Sjövik. Denna grupp var embryot till det som senare blev Föreningen Sjövik.

Karin Stridh

Med Karolina

Karin med familj kom till Sjövik år 1989, då hon var informatör på stiftskansliet i Göteborg. Hennes debutroman Prästgårdskatten kom ut i april 1999 och Karin är från december samma år författare på heltid. Tidigare arbetade hon även som journalist på olika tidningar och har fortfarande en krönika i Filipstads Tidning samt på Facebook varje vecka. År 2003 utkom Karins tredje roman, Kvinna med kalla fötter, som satte Sjövik på kartan långt utanför Västkusten och ledde till att Karin år 2004 fick titeln Årets Sjövikare.

År 2007 återvände Karin till sin födelseort Norberg i norra Västmanland, där hon nu är bosatt.

Anki Wikström

anki

Priset i år gick till Anki för hennes engagemang i sin hembygd. Anki ser möjligheter i det mesta och när något känns fel försöker hon ändra på det. 1992 startade Anki Nattvandrarna i Sjövik och  sedan många år är hon med i styrelsen för Vägföreningen och Föräldraföreningen. För att nämna några viktiga frågor för Anki i Föräldra-föreningen så var det att få ner hastigheten från Östad skolan ner till Hagströms affär från 70 km/tim till 50 km/tim samt en trottoar vid avstigningshållplatsen Hovgårdvägen. Hon kämpade mycket för detta och gav sig inte förrän hon lyckats.

Bengt Samuelsson

bengt

Sjöviks SK:s mångårige ledarprofil. ”Bengt har satt Sjövik på sportkartan” konstaterades det vid uttagningen till Årets Sjövikare.

”Bengan” har suttit i Sjöviks SK:s styrelse i 30 år, han arbetade som kanslist och allt i allo fram till 2004. – ”Jag tycker det är skoj att hålla på att jobba med yngre människor, det är roligare när de små spelar än att se på A-lagsmatcher och priset är för mig en liten sporre att fortsätta i 30 år till” sa Bengt vid utmärkelsen.

Lisa Dockered

Sjöviksdagen 080913 048

Lisa fick sitt pris för sitt arbete i Föreningen Sjövik, för att ha dragit igång Företagshuset Sjövik och blivit landsbygdens ansikte i kommunpolitiken genom engagemanget i Centerpartiet.

Joline Höstman

Sjöviksdagen 080913 033

Joline fick priset för sina fantastiska sim-presentationer och för att ha satt Sjövik på världskartan med sina insatser på OS i Kina.
OS var en sådan stor upplevelse för Joline att hon har svårt att sätta ord på den men tyckte det var så roligt att få priset som Årets Sjövikare.

Sven-Erik Svensson

Sven-ErikHan är en mycket uppskattad kyrkvaktmästare i Östad församling.
Sven-Erik Svensson klipper gräs och buskar och sköter planteringarna och gravarna på kyrkogården. Och det har han gjort med bravur i 40 år.

Sven-Erik tycker om sitt jobb. Det gäller både de praktiska uppgifterna och mötena med människor. Man blir också fint och bra bemött av honom när man kommer till kyrkan.

Klaradals Kloster

P1010153

Systrarna i Klaradals kloster finner det självklart att vara delaktiga i den bygd de bor i och 2010 utsågs de till Årets Sjövikare. I november 2007 flyttade de in i en stor villa på Alefjällsvägen i Sjövik, där Frälsningsarmén tidigare har haft sommarhem.

Det är vanligast med nunnor som tillhör katolska kyrkan men franciskansystrarna tillhör Svenska kyrkan.

De driver gästhem på gården och det nya kapellet är en viktig del i deras verksamhet.

Jan Hagström – Hagströms affär

janhEn annorlunda affärsman som driver en annorlunda affär. Han kör ut mat till dem som inte kan komma till affären utan att ta betalt för körningen, han låter folk handla på krita och så fascineras han av original, men tycker att det finns för få sådana i dag. Lanthandeln är en del av Sjövik som ingen i Sjövik vill vara utan.

Livsmedelsaffären har legat på platsen sedan 1905. Jan Hagströms morfar David Karlsson köpte affären 1919. Hans pappa Stig Hagström tog över 1946 och Jan tog över affären 1964.

Grundarna till Risveden terräng:
Mattias Balkander, Patrick Samuelsson, Lars Sjåstad och Hans Eliasson

Mattias BalkanderPatrick SamuelssonLars SjästadHasse Eliasson

De har gjort mycket för att sätta Sjövik på både Lerums- och Sverigekartan på ett positivt sätt. Terrängloppet Risveden terräng har blivit en stor händelse i bygden. Mycket större än grundarna kunde förutse när de drog igång förra året. Då var det över 500 deltagare, och det ser ut att bli ännu fler i år. Förutom arrangörerna, Sjöviks SK, och alla som springer eller promenerar är evenemanget en rolig händelse som engagerar många Sjöviksbor.

Kicki Hagman – Hagströms affär

Kicki

Kicki fick sin utmärkelse för att hon gick från anställd till butikschef för Hagströms lanthandel när den förra ägaren Jan Hagström gick i pension och det fanns risk att affären skulle läggas ner. Kicki har jobbat hårt sedan hon tog över affären, mellan 60 och 80 timmar i veckan.

Utmärkelsen ser hon som ett bevis på att Sjöviksborna vill ha kvar sin lokala affär, trots konkurrens från stora och billiga livsmedelsbutiker.

– Jag tror på den här lant-handeln. Den är från 1905 och är väldigt väl bevarad.

Lina Baldenäs

linab

Lina blev Årets Sjövikare för sin öppenhet när det gäller en svår och dödlig sjukdom vilket hjälpt många andra som har hamnat i samma situation, för sitt stora engagemang för dem som drabbats av cancer och särskilt malignt melanom.
För att genom föreningen ”Himlen är överskattad” också engagerat andra till att ingjuta hopp och ge lite guldkant i livet för dem som bäst behöver det.
För att genom att bo i Sjövik satt vår bygd på kartan och gjort oss stolta över att vara Sjövikare.
Hon gav aldrig upp sitt engagemang. Både lokalt för ungdomar i Sjövik, men också bland annat som talesperson för Melanomföreningen och hon gjorde sig rikskänd som sylvass debattör i tv och tidningar.

Cancern besegrade henne till slut, men knappast någon lär minnas henne som något annat än en välslipad och gnistrande diamant som kämpade mot sin svåra sjukdom och för sin vilja att hjälpa andra.

Lina fick utmärkelsen innan hon den 18 maj 2014 gick bort på grund av sin sjukdom.

Mjölkbönderna Mats Larsson och Håkan Helgesson

aretssjovikare2015-1

Båda får titeln för deras arbete med att hålla landskapet öppet och för att de kämpar på – trots ett hårt yrke i en tuff bransch.
Håkan Helgesson har drivit sitt lantbruk i Sjövik under 35 år, Mats Larsson i 33 år.
–Det är roligt att få uppskattning för det man gör. Vi är i princip de sista mjölkbönderna i kommunen, säger Mats Larsson.
–Det är en tråkig utveckling att många lantbruk lägger ner. Då växer dessutom landskapen igen, tillägger han.Den egna gården med 45 mjölkkor har Mats Larsson dock gott hopp om.
–Jag kör på. Och jag har två juniorer, Patrik och Malin, som har visat intresse för lantbruket. Så det finns hopp.

Heidi Carlsson Asplund

heidiVi känner Heidi som den bibliotekarie som sköter biblioteket i Sjövik och som gjort det möjligt för oss att låna böcker här vid Bohlins torg. Det är en god service att i vår eget samhälle enkelt få låna en bok, ljudbok eller film, utan att ta bilen till Lerum. Att kunna slinka in när man ändå är ute på promenad eller cykeltur. Dessutom att biblioteket är tillgängligt även när ingen personal finns på plats genom ”Mer öppet” där vi själva kan komma in och låna en bok genom ett kort och en kod.

Men det räcker inte med det. Heidi har också tagit initiativ till att biblioteket blivit ytterligare en samlingsplats för hela bygden. En samlingsplats är viktig för att vi ska kunna lära känna varandra bättre. Föredragen ”Vad gör din granne?” har varit populära, där någon person i Sjövik får berättar om sitt liv och vad man sysslar med. Något som fört oss närmare varandra. Därför kan vi utan att skämmas överlämna blommor till årets Sjövikare Heidi Carlsson Asplund.

Emanuel Furbacken

Motiveringen är att han under 25 år varit engagerad i frågor som rör internationellt arbete. Framförallt i Israel och Palestina. Han har under åren gjort över 150 resor till b.la. Mellanöstern för att möta människor och planera olika projekt. Hans engagemang har lett till att han har ett mycket stort internationellt kontaktnät. Ändå har han har varit Sjövik trogen i alla år. Här har han haft sin bas och sitt hem. Här har han fått koppla av och hämta krafter för nya uppdrag. Där han har varit en Sjövikare mitt i världen.

Anna Ihrén

Anna har genom sitt författarskap och deckarserien om morden på Smögen fått många läsare. Genom sina karaktärer Sandra och Dennis och särskilt Dennis syster med familj, som bor i Sjövik. Har hon lyft fram Sjövik och satt vårt lilla samhälle på kartan. Men inte bara det. Hon har inspirerat till att våga tro på förmåga. Trots motstånd från etablerade bokutgivare gav hon ut sin böcker på egen förlag. Nu är hon nominerad årets deckarförfattare tillsammans med 12 andra författare.

Thomas Svensson

Hans insatser gör honom onekligen till en av bygdens frontfigurer. Frågan är om någon tidigare pristagare har visat upp ett sådant brett engagemang.

Genom sitt foto- och historieintresse har han bidragit med kunskap och bildmaterial via sin hemsida Ostad.se, Östad hembygdsförening och diverse studiecirklar. Och via nätverket #Sjövik 2020 har han bland annat varit en drivande kraft i arbetet med ortens migrationsboenden.

Lisbeth Lindblad

Lisbeth har sen det blev aktuellt att nyankomna skulle få bostad här, arbetat mycket aktivt för integrering av alla dessa barn och vuxna. Det skulle bli så bra som möjligt för både de nyankomna och sjöviksborna.

“Det är många som varit aktiva i arbetet med att se till att de nyankomna fått det bra i Sjövik. Utan alla de andra hade jag inte kunnat göra så mycket,” säger Lisbeth.

Frågar man nyankomna på andra orter i Lerum och kranskommuner hade de alla önskat att de kommit till Sjövik. Här är det gott att bo!
I sitt yrkesliv har Lisbeth utvecklat stor organisationsförmåga och vana att ta kontakt med människor och driva verksamheten vidare. Hon har ett stort hjärta för både människor och djur och att hjälpa där behov finns är en självklarhet.

#Sjövik2020

#Sjövik2020 är en grupp som består av alla föreningar i Sjövik som har jobbat tillsammans för att utveckla bygden. En utvecklingsgrupp med ordförande i respektive förening, som samlats regelbundet för att samtala och agera i olika frågor. Det är mycket som åstadkommits på kort tid. Genom täta kontakter med Lerums kommun har vi fått ett nytt boende med 30 lägenheter. En multiarena för barn och ungdomar, En utbyggnad av fritidslokalen och ett bättre & vackrare torg. Den som hållit i denna grupp är Mattias Balkander.

Inge & Marianne

Med scoutlöftet ”Jag lovar att efter bästa förmåga följa scoutlagen” visar jag för mig själv och andra att jag vill vara en schysst kompis.
Detta har hela tiden varit grunden som årets Sjövikare har levt efter, och
att detta också var och är en uppgift de fått av Gud.
Sjöviks scouter i Equmeniakyrkan firar i år 40-års jubileum!
På 70-talet fanns det många barn och ungdomar som var intresserade av att gå i scouterna och 1982 startades då denna verksamhet i Sjövik av Missionskyrkan, numera Equmeniakyrkan.
Inge Johansson var tillsammans med 5 andra föräldrar med och startade och Marianne Magnesköld är symbolen för ledarna.

2023

Nellie Kroon Nilsson och hennes man Tommy har med hjälp av inspiration från ett restaurangbesök i Florida och sitt genuina intresse för mat och dryck, skapat en restaurang helt i sitt eget slag. Nellies Café och Diner har inte bara blivit ett självklart stopp på Retrovägen utan även satt Sjövik som ort på kartan. Förutom kontakten med kunder och leverantörer älskar Nellie att skapa olika evenemang och spåna på framtida utveckling tillsammans med Tommy och engagerad personal.

Verksamheten har sedan sommaren 2023 tagit över Sjöviks lanthandel och det finns fler framtidsplaner såsom exempelvis kunna sälja nybakt franskt bröd och närproducerad ost i charken. Utöver detta ser man även över möjligheten att kunna övernatta i anslutning med Nellies Café och Diner.

Vad driver dig att göra detta?

• Ja du, man måste nog vara en idiot för att orka och lyckas med alla sina idéer skrattar Nellie.