Årets Sjövikare 2018

ANNA IHRÉN

Föreningen Sjövik har som tradition att ute en person varje år som gjort något betydelsefullt för samhället och satt Sjövik på kartan. Sedan 2003 har vi utsett någon person eller flera personer som vi tycker förtjänar denna hederstitel. Alla Sjöviksbor har möjlighet att nominera kandidater genom vår hemsida.

Till årets Sjövikare för år 2018 har valts Anna Ihrén.

Hon har genom sitt författarskap och deckarserien om morden på Smögen fått många läsare. Genom sina karaktärer Sandra och Dennis och särskilt Dennis syster med familj, som bor i Sjövik. Har hon lyft fram Sjövik och satt vårt lilla samhälle på kartan.

Men inte bara det. Hon har inspirerat till att våga tro på förmåga. Trots motstånd från etablerade bokutgivare gav hon ut sin böcker på egen förlag. Nu är hon nominerad till årets deckarförfattare tillsammans med 12 andra författare.

Genom att välja Anna Ihrén till Årets Sjövikare har vi visat att vi uppskattar det hon gör. Hon har någonstans sagt att hon lever i det bästa av två världar. Havet i Smögen och naturen i Sjövik. Det hoppas vi att hon fortsätter att göra, och att vi får höra och läsa med av henne i framtiden.

Föreningen Sjövik september 2018